loading...
سیگنال خرید و فروش در بازار بورس
admin بازدید : 3 چهارشنبه 25 تیر 1393 نظرات (0)

بورس روزهای پر‌نوسانی را پشت سر می‌گذارد و تقریبا در بسیاری از جلسات معاملاتی جوی مبهم بر بسیاری از صنایع حاکم بوده و در عین حال با وجود بر طرف شدن فضای فروش هیجانی در بازار‌ کماکان نشانه‌هایی از بلا‌تکلیفی در شیوه فعالیت سرمایه‌‌گذاران حقیقی و حتی حقوقی‌ها‌ به چشم می‌خورد. اقبال‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در مورد علل حاکم بودن جو مبهم کنونی بر معاملات بورس اظهار داشت: در واقع در شرایط کنونی دو دیدگاه کاملا متضاد از سوی سرمایه‌‌گذاران اتخاذ شده است. دیدگاه نخست مربوط کسانی هستند که محتاط‌تر عمل می‌کنند و با در نظر گرفتن این احتمال که تا هفته آینده مذاکرات هسته‌ای به نتیجه قابل اتکایی نرسد وارد بازار نمی‌شوند تا سرمایه‌شان را از ریسک احتمالی مصون نگه دارند اما در مقابل این گروه کسانی قرار دارند که وضعیت کنونی بازار را یک فرصت خرید تلقی می‌کنند و نسبت به نتیجه مذاکرات خوش‌بین هستند تا در نتیجه مثبت بودن مذاکرات از فرصت رشد بازار سرمایه بهره‌مند شود. وی در گفت‌وگو با نمابورس خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی بازار به گونه‌ای شده است که از جو فروش‌های هیجانی تقریبا دو هفته گذشته فاصله گرفته‌ایم و بعضی از سهم‌ها که افت شدید قیمتی را تجربه کرده بودند در این روزها رشد نسبی را پشت سر گذاشته‌اند اما باید دانست در حال حاضر سهامداران منتظر گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها هستند تا بتوانند دقیق‌تر تصمیم بگیرند. همچنین با توجه به حمایت دولت از بازار سرمایه به طور مثال در صنعت پتروشیمی، تغییر نگرش نسبی فعالان بازار نسبت به این صنعت را شاهد هستیم و با توجه به پتانسیل بالای سودآوری این گروه و همچنین با توجه به گزارش‌های مناسب سه ماهه برخی از شرکت‌ها مانند پتروشیمی خارک و پتروشیمی خراسان و احتمال تسری این روند بر دیگر شرکت‌های این گروه، سهامداران باز هم به این صنعت توجه ویژه خواهند داشت. این کارشناس بازار درباره فراز‌و نشیب‌ها‌و نوسانات مکرر ارزش سهام در گروه پالایشی اظهار داشت با توجه به بر طرف نشدن ابهاماتی که از گذشته گریبانگیر این شرکت‌ها شده، این صنعت با ریسک بزرگی مبنی بر نحوه محاسبه قیمت مواد اولیه و نرخ فروش محصولات با توجه سیاست‌‌گذاری شرکت ملی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مواجه است و در نتیجه مادامی که این ابهامات بر‌طرف نشود سرمایه‌‌گذاران نمی‌توانند وارد این صنعت شوند. با وجود پتانسیل بالای این گروه، حقوقی‌های بزرگی از گذشته وارد این صنعت شده‌اند اما با به وجود آمدن این ابهامات در واقع شاهد قفل شدن منابع حقوقی‌ها در این گروه هستیم.
استراتژی لیدرها
اقبال‌نیا در مورد گروه‌های مورد اقبال سرمایه‌‌گذاران در برهه اخیر عنوان کرد که در حال حاضر دو صنعت خودروسازی و لیزینگ از سوی سهامداران حقیقی به لیدر بازار تبدیل شده‌اند. در این میان با توجه به زیان انباشته‌ای که شرکت‌های خودرویی دارند و اینکه حقوقی‌ها به دنبال سرمایه‌‌گذاری در صنایعی هستند که بتوانند سود نقدی بدست بیاورند، این گروه خیلی مطلوب سهامداران حقوقی نیست و در واقع حقوقی‌ها بیشتر نظاره‌گر این صنعت هستند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با وجود اینکه در شرایط کنونی قیمت بسیاری از سهم‌ها به سطوح ارزنده‌ای رسیده، رشد بازار منوط به تغییرات کلان اقتصادی و مسایل سیاسی و بین‌المللی است. در عین حال با توجه به اینکه چشم‌انداز نرخ تورم و نرخ بهره کاهشی است و دولت نیز در تلاش جدی برای خارج ساختن اقتصاد کشور از رکود است، بر طرف شدن نگرانی‌های موجود پیرامون مذاکرات هسته‌ای می‌تواند بورس را بار دیگر تبدیل به بازاری جذاب برای سرمایه‌‌گذاری کند.
هدف 100 هزار واحدی
در همین زمینه و درباره آینده بازار سهام مدیر عامل کارگزاری بورس بهگزین عنوان کرد: با توجه به چشم‌انداز مثبت در سال 93‌ رسیدن به شاخص یکصد هزار واحدی در سال 93 دور از ذهن نیست. محمد مهدی ناسوتی فرد، مدیر‌عامل کارگزاری بورس بهگزین، در گفت‌وگو با اکوبورس، از احتمال تحقق شاخص 100 هزار واحدی  در بازار سهام تا پایان سال 93 سخن گفت.ناسوتی فرد در رابطه با عملکرد بازار طی ماه‌های اخیر عنوان کرد: شاخص کل از دی ماه سال گذشته تاکنون در حدود 20 درصد افت داشته است. موضع‌گیری اخیر دولت در رابطه با حمایت از بازار در کنار نگرش مثبت سهامداران درباره روند مذاکرات هسته‌ای موجب شد تا شاخص کل در سطح 70 هزار واحد یک سطح حمایتی تشکیل دهد.وی ادامه داد: البته در رابطه با مذاکرات هسته‌ای این احتمال نیز وجود دارد که روند مثبتی اتفاق نیفتد. در این صورت فشار فروش و عرضه‌ها دوباره افزایش پیدا خواهد کرد. در کنار این موضع دیدگاه دولت به بازار سرمایه نیز بر عملکرد سهامداران بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال همان‌طور که در مقطعی از زمان با افزایش نرخ برخی محصولات مخالف شد‌ در ادامه دولت با افزایش نرخ معقول این محصولات موافقت کرد و این امر موجب رونق نسبی در این صنایع شد. در دی‌ماه گذشته دولت و مجلس با تصمیمات هیجانی و بدون کارشناسی با افزایش قیمت نهاده‌هایی هم چون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و یا افزایش بهره مالکانه سنگ آهنی‌ها تاثیر منفی زیادی بر بازار گذاشتند. قرار بود با اجرای این تصمیم‌ها سه هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور ایجاد شود در حالی که موجب کاهش 100 هزار میلیارد تومانی ارزش بورس شد.مدیر عامل کارگزاری بورس بهگزین افزود: نرخ سود سپرده‌ها نیز از جمله عوامل بسیار تاثیر‌‌گذار بر بورس است. سودهای بیش از 22 درصد که در حال حاضر به راحتی از سوی بانک‌ها به سپرده‌ها تعلق می‌گیرد ضربه بزرگی به بازار سرمایه وارد می‌کند. از سوی دیگر با توجه به رکود بازار‌ها و کاهش تقاضا برای دریافت تسهیلات نیز صرف چنین منابعی برای سود سپرده‌ها به نفع نظام مالی کشور نیز نمی‌باشد. همچنین طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه به زیر 20 درصد رسیده است و این موضوع با نرخ سپرده‌های 22 درصد به بالا اصلا هم خوانی ندارد. ناسوتی فرد در رابطه با رقبای بازار سرمایه نیز عنوان کرد: بازارهای رقیب و جایگزین برای سرمایه‌‌گذاری همچون طلا، ارز و مسکن نیز در رکود به سر می‌برند و در حال حاضر رقیب جدی برای بازار سرمایه به حساب نمی‌آیند. مدیر‌عامل کارگزاری بورس بهگزین در رابطه با افزایش نرخ محصولات صنایع باقیمانده عنوان کرد: در دولت یازدهم بر خلاف دولت نهم و دهم یک ژنرال وجود ندارد. در دو دولت قبل به دلیل وجود یک تصمیم گیرنده همیشه بحث اشتباهات در تصمیم‌گیری‌ها مطرح بود ولی دولت یازدهم این مشکل برطرف شده اما در عین حال مشکل دیگری به وجود آمده است. مشکل جدید در دولت یازدهم این است که در تصمیم گیری‌ها بخشی از بدنه دولت همواره موافق و بخش دیگری مخالف هستند و این موجب می‌شود که نتیجه تصمیم‌گیری‌ها قابل پیش‌بینی نباشد. وی در رابطه با چشم‌انداز سال 93 نیز عنوان کرد: با توجه به نگرش مثبت در رابطه با مذاکرات هسته‌ای، چشم‌انداز بازار در میان مدت و بلندمدت مثبت خواهد بود و رسیدن به شاخص یکصد هزار واحدی در سال 93 دور از ذهن نمی‌باشد.

روزنامه جهان صنعت

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این سایت با بهره گیری از متد جدید و به روز سیگنال های خرید و فروش و با استفاده از روش های مناسب بازدهی خوبی در کوتاه مدت و میان مدت به شماره ارائه خواهد داد. سیگنال های خرید ارائه شده به صورت نوسانگیری // کوتاه مدت و میان مدت میباشند.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 359
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 103
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 103
  • بازدید ماه : 182
  • بازدید سال : 187
  • بازدید کلی : 1,572